trivia
De molen had geen Eriksson-installatie, maar een aandrijving met een elektromotor van HEEMAF. De motor was door middel van een hefboom verschuifbaar op een rail. Een identieke installatie is nog aanwezig op de molen van de Vijfhuizer- en Poelpolder. De polderbesturen van zowel de Veer- als Vijfhuizerpolder waren in 1938 hetzelfde en hebben voor beide polders besloten tot de mogelijkheid van elektrische bemaling. In beide molens werd het werk uitgevoerd door molenmaker Moeijes uit Oudorp.
Harry van Hoorn, 22 dec. 2016.
------

Ik was hier molenaar van 1992 tot 1997 en heb eigenhandig de molen weer maalvaardig gemaakt. De molen heeft op windkracht kunnen malen door het verwijderen van een blokkering van de wachtdeur en het aanbrengen van een aantal borgpennen tussen het houten vijzelwiel en de flens van de vijzelaandrijving. Het toenmalige waterschap Groot-Haarlemmermeer verbood mij echter te malen. Er is ooit gesproken over een maalcircuit via het toen nog open Vuilrak, maar de moleneigenaar weigerde medewerking. Ook bemiddelingspogingen van Arie de Koning mochten niet baten.
Harry van Hoorn, 19 februari 2008.
-----

Volgens "De zeeweringen en waterschappen van Noordholland", Mr. G. de Vries Azn., 1864, had de molen een vlucht van 20 m. De afmetingen van het scheprad komen ook daaruit.

Volgens het Jaarboek 1977 van Historische Vereniging Haerlem werd in de 1920-er jaren de horizontale beplanking van het onderstuk vervangen door verticale.
-----

Binnenroe tot 1980 hout en buitenroe Pot no. 1510 uit 1887, een 2e hands roe uit een poldermolen in Echten, prov. Friesland.
Van deze molen is vanuit het provinciaal NH Molenboek uit 1981, no. 140 in de inventarisatie, een complete beschrijving te geven incl. alle gaande werken.
In de roedendatabase gevonden wat er in periode 1982-1998 aan roeden in zat:
- Derckx binnenroe no. 420, lang 21,30 m
- buitenroe no. 419, lang 21,50 m, gestoken 3/1982
Bron: veldwerk LM.
Jan de Witte, 24 nov. 2019.