bouwjaar
verdwenen
1942 - 1950 onttakeld 2006 achtkant gedemonteerd
geschiedenis
In 1910 werd de stoommachine bij de molen door R.S. Stokvis & Zonen uit Rotterdam vervangen door een 23 pk Tangye petroleummotor. In hetzelfde jaar kreeg de molen ook nog een nieuwe roede.

Helaas moest Kossen de molen op 14 april 1914 toch verkopen. De koper de heer J. van Straalen te Amsterdam kocht de molen voor ƒ 6658, vermoedelijk was hij de schuldeiser van Kossen. Vervolgens bood J. van Straalen de molen te koop aan voor ƒ 8500, de Lexmondse molenaar Arie Verhoef kocht de molen.
In 1934 kwam het einde voor de molen, er werd daarna nog alleen maar elektrisch gemalen.
Op 25 juli 1939 vroeg Verhoef een sloopvergunning aan. In 1942 werden de roeden uitgenomen; rond 1950 verdween ook de kap.
De laatste molenaar Arie Verhoef overleed op 20 juni 1952. Zijn zoon Anne zette het bedrijf voort, het zelfstandig malen en mengen werd langzaam ingenomen door andere handel.

De constructie van de molen was opmerkelijk met vanaf de grond doorlopende achtkantstijlen. Er zijn nog plannen geweest om het achtkant te gebruiken voor de herbouw van De Adriaan te Haarlem. Dit ging echter niet door.

De Haan werd geselecteerd als rijksmonument in het kader van de' rompen en stompenslag ' van de Rijksdienst voor de Monumentenwet (monumentnummer 527681), maar dit werd per 1 december 2005 weer ingetrokken. Dit maakte verplaatsing/verbouwing van de romp veel eenvoudiger.

* In april 2006 werd begonnen met demonteren van de molen, in september was hij geheel weg. De onderdelen liggen bij molenmaker K. de Leeuw in Schagen. Deze wil de molen herbouwen aan de Broerdijk te Benningbroek (nabij Abbekerk), langs de museumlijn van de stoomtram Hoorn-Medemblik, vlakbij de A7. Het achtkant komt op een grote, als restaurant ingerichte molenschuur.
Informatie van E. Zwijnenberg, 25 mei 2007.