bouwjaar
verdwenen
1926 afgebroken 1939 restant afgebroken
eigendomshistorie

Molenaars waren: 

01-01-1838 / 31-12-1884 Barend Burggraaf

01-01-1885 / 31-12-1897 Wed van Barend Burggraaf

01-01-1898 / 30-09-1917 Hendrik Burggraaf

01-10-1917 / 31-12-1917 Pieter Burggraaf

01-01-1918 / 13-10-1920 Klaas van Vliet

13-10-1920 / 28-02-1926 S. Hertog 

geschiedenis

In 1866 ontstond door een fusie de polder Esse, Gans- en Blaardorp. De Blaardorpse molen werd toen van Ver-Hitland gehaald en als bovenmolen voor de poldercombinatie hergebruikt. Deze werkzaamheden werden uitgevoerd door W.F. Looman Jr. , molenmaker te Deventer. De Blaardorpse molen werd bij deze gelegenheid door dezelfde molenmaker afgebroken. De oude Essemolen, halverwege het land aan de Molenwatering, werd ondermolen.

De totale weren waren verricht voor fl1850 door aannemer W.F. Looman jr. Voor het extra heien van een aantal palen voor fl 44 en 40. Vanwege te late oplevering van de werken wordt de aannemer Looman gekort met fl 160,- op de aannemingssom. 

Samen konden de twee schepradmolens het door het graven van de Nieuwe Waterweg veroorzaakte hogere lozingsniveau aan. En al was er slechts sprake van een fusie en het herplaatsen van een molen: men plaatste een gedenksteen, die nu nog te vinden is in het gemaal dat op de plaats staat waar vroeger de Blaardorpse molen stond als bovenmolen. De molen werd bewoond door molenaar Willem Burggraaf en zijn gezin.

In 1925 is naast de plaats waar de bovenmolen stond, een nieuw gemaal gebouwd. Hierna werden de twee molens afgebroken. Kap en gevlucht werden gebruikt bij de bouw van 'De Hollandsche Molen' te Neede. De romp van deze molen heeft nog tot 1939 als woning gediend.

De sluis werd in 1928 uit het dijklichaam gesloopt en vervolgens dichtte men de dijk met klei.
De dijk was na de watersnoodramp van 1916 inmiddels in 1953 op een hoogte van 4,00 m + NAP gebracht. De IJsseldijk was niet op alle plekken even hoog door verzakkingen. Toen de rampnacht van 1953 aanbrak, bleken dit de zwakke plekken te zijn van de IJsseldijk. Het waterpeil was in Rotterdam al gestegen tot 3,85 m + NAP en in Gouda tot 3,75 m + NAP. De plek waar de sluis ooit was verwijderd en gevuld met nieuwe klei, was kennelijk verder ingeslonken waardoor daar het water binnen dreigde te stromen. Op last van de burgemeester Vogelaar moest schipper Arie Evergroen zijn schuit De Twee Gebroeders dwars tegen de dijk aan zetten waardoor een enorme ramp werd voorkomen, zeker 3 miljoen mensen zouden er dan meer zijn getroffen door de ramp. Ter nagedachtenis aan deze actie van Arie Evergroen is er een gedenkmonument op de dijk aangebracht wat zeker de moeite waard is om eens te gaan bekijken. Zie de foto van de eerste steenlegging daarvan.

Anno Junij 1926: Het lopende werk van de molen wordt te samen met de Essemolen verkocht aan D. Ottevanger voor fl 1400,-

nog waarneembaar

Gedenksteen in het gemaal