bouwjaar
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

omwentelingen
geschiedenis

Op een kaart uit 1675 komt op de huidige plaats reeds een molen voor. Aannemelijk is dat het om een standerdmolen gaat. Later werd een achtkante baliemolen gebouwd. Deze werd in 1891 van een machinekamer voorzien. In 1899 werd een nieuwe schuur gebouwd voor de opvolger van de locomobiel: een 20 pk. stoommachine. Op grond van voorschriften moest het riet van de kap vervangen worden door vast materiaal.
Desondanks brandde de molen vrij snel daarna, op 23 december 1900, al af; de oorzaak is vermoedelijk toch de stoommachine geweest.
 
Op de gemetselde onderbouw (die de brand had overleefd) werd de huidige ronde stenen molen opgetrokken. Bij de bouw is gebruik gemaakt van onderdelen van een gesloopte molen, waarschijnlijk uit de Zaanstreek; dit is onder meer vast te stellen aan de middelbalk (i.p.v. lange spruit) en de stutkast (voor de stutvang) in het linkervoeghout. Ook de vloerbalken bestaan uit van elders afkomstig materiaal.
Tot 1949 werd in de molen tarwe gemalen voor bakkers, daarna kwam de molen in gebruik als graanpakhuis.
In 1956 haalde men beide koppel stenen uit de molen. Snel verslechterde de afgehele toestand en rond 1960 moesten vanwege de veiligheid diverse onderdelen verwijderd worden. 

Na aankoop door de gemeente Loenen kreeg in 1963 als eerste de kap een nieuw rietdek. Later, met de opkomst van het vrijwillig-molenaarschap, werd hier weer regelmatig gedraaid en ook lesgegeven aan leerling-vrijwillige molenaars. Het binnenwerk, voorzover nog aanwezig, bleef evenwel slecht en sommige vloeren waren onbetrouwbaar.

De situatie, samen te vatten als "draaivaardig maar verder niet geweldig" heeft tot 2005 geduurd. Toen kreeg molenmakerij Vaags opdracht tot algehele restauratie. Aan de buitenkant vielen de werkzaamheden mee: nieuw staartwerk, broekstuk en korte spruit. Vloeren en binnenwerk moesten echter grotendeels worden gereconstrueerd. Daarna was de molen weer maalvaardig en werd er ook gemalen.

Eind 2021 heeft men deze molen, net als vele andere van de SDUM, preventief stilgezet: onderzoek naar de kwaliteit van de roeden had problemen aangetoond. 
Volgens de berichtgeving was het vervangen van beide roeden voorzien voor het begin van 2024 en inderdaad: op 14 maart dat jaar werden, nadat de oude roeden waren gestreken, de nieuwe gestoken. 
Enige weken later maakte de molen met zijn nieuwe wiekenkruis de eerste rondjes.