vang

kruiwerk

plaats bediening gevlucht
stellingmolen
plaats bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier

roeden

vlucht
23,06 / 22,90 m.
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Derckx ✉︎ 549 binnen 1987 1987 binnen aanw. 23,06
media-bestand
Roede 360, Derckx
Derckx
✉︎ 360 buiten 1980 1980 buiten aanw. 22,90
Pot ✉︎ 761 buiten 1872 1922> buiten 1980c 22,90
Pot ✉︎ ? binnen ? binnen 1987 23,00
wiekverbeteringen

Op de binnenroede is in twee periodes het systeem van Riet (zonder doorboorde as) aangebracht:

Periode 1
Tussen 1935* - 1947  was op de binnenroede het systeem van Riet toegepast. In 1947 vond er een roede-breuk plaats en werd het Van Riet systeem weer vervangen door het Oud-Hollands wieksysteem op de binnenroede tot aan 1956.

*Dit is gebaseerd op o.a. ansichtkaarten waarbij de voormalige molenaarswoning (na 1939) en ook de bouw van het motorgebouw (1912) te relateren zijn aan de deze periode waarin dit systeem op de buitenroeden toen al aanwezig was.  

Periode 2
1956 - 1970

Nadat de molenaar de Jonge in 1954 de molen verkocht aan de Gemeente Goes werd in 1956 de molen opnieuw verpacht aan de firma M.A Snoep om het meel-en graanbedrijf voor te zetten. Hierbij werd opnieuw door van Riet zijn wiekverbetering toegepast op de binnenroede. Tot aan de restauratie van 1970 was dit systeem aanwezig en werd hierna vervangen door het huidige Oud-Hollands wieksysteem. 

De zeilrails die omwille van het van Riet wieksysteem op de buitenroede was aangebracht bleven hier op zitten tot 1987 en zijn toen bij het vervangen van deze roeden verdwenen. De lier waarmee de Van Riet klep op spanning werd gezet (sluitliertje) is nog aanwezig.

Lovend over het van Riet systeem
Op een schoor op de maalzolder wordt in de jaren ' 60 verslag gedaan van de molenaar die zelfs met forse stormwind de molen prima kon bedienen met het van Riet wieksysteem en de remkleppen. Hij was dan ook zeer tevreden over de werking van het van Riet systeem.

De buitenroede heeft nooit een wiekverbetering ondergaan.

over de wieken

Het Pot-roedenplaatje uit 1872 is bewaard gebleven bij het vervangen van de buitenroede in 1980 en ligt in de molen. 

Bij het vervangen van de roeden in 1980 en 1987 door de firma Beek te Rijnstaterswoude is er omwille van het niet kunnen insteken van de roedden via een hijskraan op de stadswal gekozen om deze met behulp van een tirfor en ander handbediendbaar hijsmateriaal deze te plaatsen. Foto's zijn hiervan nog beschikbaar.  Alle windborden van ieder end werden tot aan het vervangen van van de roeden in 1980 en 1987 via bordveren geborgd. Na het vervangen van de roeden werd dit alleen nog maar toegepast voor de buitenste windborden. 

Beide roeden zijn doorgehaald in de restauratie 2021/ 2022 waarbij de lasnaden van de roeden ultrasoon doorgemeten door de firma MME Group.

Bij de restauratie van 2021/2022 is gekozen om de kleurstelling van de kluften terug te brengen naar de periode in de jaren '60. Deze zijn dan nu ook soberder uitgevoerd (zwart) en is de achterzijde van de windborden en voorzoom eveneens zwart uitgevoerd (i.p.v. groen / wit) . De bordschroot is aan de voorzijde rood geaccentueerd. Ook is de forse wanwichtigheid die voor deze restauratie aanwezig was aangepakt en werden er 'beugels' aan de roeden aangebracht voor het vastleggen van de roe-kettingen.

assen

over de as

De as van het type NSMB Feijenoord uit 1844 is een zeer korte as. Tegen het dompelen is de as dan ook gesitueerd in een penstoel iets wat ook te zien in is in de Oostmolen te Kloetingen en de molens van Schiedam.

De as is gelagerd bij de hals op een arduinsteen en wordt gesmeerd met reuzel. In de penstoel is een lager aanwezig die is voorzien van een Stauferpot om te smeren met vet. De pen (uiteinde) ligt tegen de broekplaat wordt gesmeerd middels a.h.v. een ring  om de pen die rondgaat in een oliebad.  Het ashuis zelf is rood geschilderd en voorzien van een witte ster en walpen. Asgaten 40,5 x 45,5cm.

Bij het motorgebouw ligt nog een arduiden halslager die afkomstig is van deze molen. 

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As g.n., NSBM Fyenoord
NSBM Fyenoord
✉︎ g.n. 1844 1844? aanw. 3,53 m.