- bouwjaar
- bestemming
Vh. bemalen van de Broekpolder, thans buiten bedrijf
- molenmaker
- Wietse Jurjen & comp. (1876)
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Deze molen bemaalde de Broekpolder. In de jaren '60 van de 20ste eeuw kwam de molen buiten bedrijf en werd later bovendien afgesloten van de Friese boezem; daarom kan deze tegenwoordig alleen malen in circuit.
Enige wetenswaardigheden uit het verleden:
1911 nieuwe houten roede en zelfzwichting op beide roeden, vervaardigd door molenmaker Meindert van der Meulen, Dokkum, getekend door zijn (al op leeftijd zijnde) vader.
1915 nieuwe as voor ƒ 600,--.
1923 oude roede gebroken, daarom een nieuwe Potroede (nr. 2516) voor ƒ 565,--.
1936 molen verdekkerd, waarbij één roede weer zeilen kreeg, door Westra (Franeker) voor ƒ 850,--.
Nadat in 1961 een dieselmotor met nieuwe vijzel was geplaatst, was het malen op windkracht snel verleden tijd; rond 1967 moet de windkracht voor het laatst zijn benut (maar toen verkeerde de molen al in matige toestand). Begin 1975 was de situatie zeer slecht: het riet grotendeels van romp en kap verdwenen en één gebroken roede.
Een grote restauratie in 1975/76 maakte een einde aan dit verval. Daarna was de molen, nu weer Oud-Hollands opgehekt, in eerste instantie alleen draaivaardig. Later heeft men ook onderbonkelaar en vijzelwiel zodanig hersteld dat er weer kon worden gemalen, al was dat alleen nog mogelijk in circuit.
Begin 2008 is de molen stilgezet vanwege de slechte staat van beide roeden. Aanvankelijk zou er één worden vervangen, maar ook de andere bleek slechter dan verwacht. In 2009 stak men nieuwe roeden en daar bleef het niet bij: romp en kap kregen nieuw riet en de beschoeiing rond de molen werd vervangen.
Opvallend in de kap is het bovenwiel: dit heeft zes plooistukken en enorm brede velgen, ook opmerkelijk is de met een betonnen mantel verzwaarde penzijde van de bovenas.