trivia

De afgebeelde zwartwit ansicht van Daan de Smit, laat zien dat de molen met dakleer bekleed was. Paard en wagen hadden al plaats gemaakt voor een vrachtauto. Het adres was Tuindorp, maar in de volksmond werd het weggetje 'de Meulpad' genoemd. Daan Dijkman was mijn grootvader.
Informatie van Daan de Smit, 15 mei 2013.

Omdat de molen in de twee Zeeuwse molenboeken van 1964 en 1972 werd opgenomen (dus ook nog na de sloop) zijn uitvoerige technische gegevens bekend:

Staand werk: achtkante bovenkruier van het Zeeuwse type. Boven het verticale gedeelte (2,35 m) is de romp wat ingesnoerd, verder ongetailleerd. Het geheel stond op acht van rode baksteen, niet bepleisterde (formaat 13;15 >( 7/7½ x 3½ cm) gemetselde teerlingen, 0,50 m hoog, op een molenberg van 3,00 m.
Van het verticale gedeelte is de bebording verticaal en groen geschilderd, de houten romp verder met asfalt gedekt, evenals de kap

Wiekenkruis: sinds 1926 twee Potroeden; binnenroede: 695; no. buitenroede: 1632 (1891), afkomstig van een korenmolen te Boskoop (Z.-H.). Beide roeden waren met één hek verlengd. Sinds 1945 voorzien van het stroomlijnsysteem-Van Bussel, met uitneembare borden op alle einden.
As gietijzer, fabr. Penn & Bauduin, Dordrecht, 1872, no.358 maat asgaten: 33 X 39 cm

Kruiwerk: ijzeren rollen op ijzeren vloer
Vang: stutvang, met vangstok
Maalwerk: 1 koppel 16er kunststenen, 1 koppel 16er blauwe stenen en een buil (in 1958 verwijderd).

Overbrengingen
aantal kammen bovenwiel 57, steek 11,6 cm.
aantal staven schijfloop 25;
aantal kammen spoorwiel 70, steek 10,1 cm.
aantal staven beide steenschijven 23
overbrengingsverhouding bovenas : maalstenen 1 : 6,93