bouwjaar
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

molenmaker
Rosier, Cadzand (1857)
omwentelingen
geschiedenis

Vlakbij de huidige molen heeft een standerdmolen gestaan die in 1856 is gesloopt. W. de Feijter stichtte hetzelfde jaar, met gebruikmaking van zeer veel onderdelen van de voorganger, de huidige molen. In 1886 werd A. de Feijter eigenaar. Zeer lang is de molen in het bezit van deze familie gebleven.

Naar verluidt heeft men tijdens de bouw wegens geldgebrek moeten besluiten tot een iets kleinere molen. Er kwam evenwel een creatieve oplossing: de naast de molen gelegen kerk werd ten tijde van de bouw van de molen eveneens grotendeels vernieuwd. Afkomend hout van de kerkbouw werd beschikbaar gesteld aan de molenaar, en diende mede als compensatie voor het verlies van windvang. Het valt inderdaad op, hoe dicht kerk en molen bij elkaar staan. Hoe dan ook waren zij elkaar tot steun. 

De molen is tot 1958 voor boerengemaal in bedrijf gebleven. Men had de beschikking over twee koppel 17der kunst- en een koppel 16der blauwe stenen, een mengmachine, een (elektrisch aangedreven) haverpletter en een buil. Voor dagen met te weinig wind was er een 27 PK elektromotor.
In 1959 werd de oorspronkelijke stelling verwijderd voor de bouw van een nieuw vierkant maalderijgebouw. Het dak hiervan deed vanaf dat moment als stelling dienst. Die malerij bleef tot 1978 in gebruik (en werd toen opgeheven). 

In 1979/80 werd de inmiddels behoorlijk vervallen molen geheel gerestaureerd. De malerij en de ontsierende bijgebouwen werden gesloopt, zodat de molen weer geheel vrij kwam te staan. Uiteraard was toen een geheel nieuwe stelling nodig.
Er moest evenwel nog meer gebeuren: het bovenwiel, nog afkomstig uit de voorganger, bleek in slechte staat en moest worden vernieuwd. Ook de houten hoepelvang kon niet worden gehandhaafd en werd vervangen door een stalen exemplaar. 

Vanwege achterstallig onderhoud heeft de molen na 2000 een tijdlang weinig gedraaid.
In 2010 is begonnen met diverse herstelwerkzaamheden; in juni 2011 volgde de officiële ingebruikname. Er is vooral veel herstel verricht aan het metselwerk. In de nazomer van 2020 verving men alle schaliën op de kap. 

Van de voorganger werden zoals gezegd (al dan niet na bewerking) veel onderdelen overgenomen voor de huidige molen. Het spoorwiel zat oorspronkelijk als achterste wiel om de bovenas van de standerdmolen (en is, om vervolgens in een bovenkruier te kunnen dienen, behoorlijk verbouwd!). Het in 1979 vervangen oude bovenwiel wordt los in de molen bewaard. De trap naar de kapzolder is de antieke binnentrap uit de standerdmolen, compleet met allerlei inscripties. Elders in de molen zijn stijlen als vloerbalken gebruikt. 

Vermeld werd al hoe dicht molen en kerk bij elkaar staan en hoeveel zij in aanleg met elkaar te maken hadden. Dit had op 1 januari 2015 fataal kunnen zijn, omdat toen in de kerk een niet te blussen brand ontstond: de kerk brandde uit. De molen ontsnapte evenwel aan beschadiging of erger, omdat de wind nét uit een andere hoek kwam. Het scheelde allemaal niet veel. De kerk heeft men herbouwd (en op zondag 11 december 2016 in gebruik genomen).

Begin 2023 stelde men vast dat de kwaliteit van diverse lassen van de roeden onvoldoende was, waarna besloten werd, de molen stil te zetten. De molen bleef evenwel open voor bezoek en meelverkoop. 
Op 16 juli 2024 gingen de oude roeden eruit en de nieuwe erin. Kort daarna was de molen alweer maalvaardig.