wetenswaardigheden

De buitengewoon zware bovenas is over vrijwel de volle lengte cylindrisch van vorm, alleen ter plaatse van het bovenwiel vierkant (zodat vulstukken niet nodig zijn). Vermoedelijk is het een opgegoten gebroken as. Een fabrikaat is niet te vinden.

De molen heeft 2 zolders en een tussenzoldertje. Door de aanwezigheid van 2 vijzels bevindt zich op de eerste zolder het spoorwiel en het schijfwiel.

Werktuigen
De molen heeft 2 schroeven, waarvan :- 1 houten (fabr. molenmakerij Dunning te Adorp, 1983). Deze vijzel heeft 3 schroefgangen, gemaakt van amerikaans grenen, die in een as van bilingahout genageld zijn. De diameter van deze vijzel is 1.40 m. De waterverplaatsing is maximaal 50 m3 per minuut.- 1 ijzeren, (fabr. Spaans te Hoofddorp, 1970). Deze vijzel heeft 2 schroefgangen en een diameter van 1.20 m. De waterverplaatsing bedraagt ongeveer 25 m3 per minuut.

De overbreng verhouding is als volgt:

aantal kammen   aantal kammen   versnelling
bovenwiel 59 bovenbonkelaar 29 2,035
spoorwiel 56 schijfwiel 45 1,244
onderbonkelaar 46 waterwiel 41 1,122

De totale versnelling van de schroef ten opzicht van de bovenas bedraagt 1:3,1. Dit betekent dat de schroef ruim 3 keer rond geweest is als de wieken 1 keer rond zijn gegaan.

Nabij "De Eendracht" heeft Henk Berends een getrouwe kopie gebouwd van deze molen op schaal 1 : 3

literatuur

Henk Berends, 'Poldermolen "De EƩndracht", anno 1887. Sebaldebuurster Molenpolder, opgericht in 1801' (Sebaldeburen 1986).
Henk Berends, 'Poldermolen De Eendracht Sebaldeburen' (Sebaldeburen 2013).
Henk Berends, 'Een bijzondere schroefaandrijving in poldermolen De Eendracht', in: Molenwereld 171 (2013) 237 - 241.