trivia
Bij de ingekleurde prentbriefkaart:
Fotograaf: Schaefers Kunstchromo Amsterdam
Datum: na 1903, poststempel augustus 1906
Gegevens: In 1886 brandde de molen af en werd twee jaar later herbouwd als roggemolen en werd de grondslag voor de stoommeelfabriek Fortuna, voorheen Swildens & Kuipers. In 1903 werd het eerste graanpakhuis in gebruik genomen. De opname is gemaakt vanuit de richting Leeuwarden, hier maakt de Harlinger Trekvaart een bocht.
Informatie van Gita Helfferich.
-----

De molen werd niet herbouwd als windmolen. Hij ontbreekt dan ook op bijgevoegde ca. 1890 gemaakte foto, die te vergelijken is met die van de complete molen uit 1884 [zie Allemolens.nl].
Op de ingekleurde ansichtkaart van Gita Helfferich staat de al onttakelde oliemolen De Kat en komt het Fortuin evenmin voor. In het gebouw waarop “ijs” staat wil men de onderbouw van het Fortuin herkennen (achtkante vorm) en dat zou kunnen kloppen (zie andere foto van ca. 1890).
Dick Bunskoeke, 24 sept. 2022.
-----

Volgens W.O. Bakker (archief Ten Bruggencate) werd de molen in 1888 wel herbouwd, maar Ten Br. 06905 q is dus onjuist.