bouwjaar
herbouwd
verdwenen
verbrand
eigendomshistorie

A.L. van Gendt en A.J.G. Verster waren in 1877 eigenaren van de lijnbaan De Groote Zeevaart en de molen De Bok met annexe huisjes, op het Bolwerk Blauwhoofd.

geschiedenis

Het eerst bolwerk verrees aan het IJ op de noordpunt van een stuk buitendijks gelegen rietland. Het verkreeg in 1672 de naam Leeuwenburg, doch werd spoedig naar de blauwe arduinsteen waarvan het was opgetrokken 't Blauwhoofd' genoemd. Ook van der Goes zegt t in zijn 'IJ stroom'; het blauwe bolwerk zult ge in 't Noorden uit zien Munten Gelijk een stenen berg, met brede sterke punten, en walkortouwen op d'afuiten wel geschaert.

Aan het begin van de 18e eeuw werd de standerdmolen vervangen door een stellingmolen, ‘de Bok’. 
[Info M.v.A.I: ‘De Bok was in 1718 als bovenkruier in de plaats gekomen van een het jaar tevoren [1717] omgewaaide standerdmolen uit 1614]

29-10-1731: Notaris Dirk Blok,  Jan Wandersze, gewesen molenaar aan de molen de Bok, samen met zijn vrouw Neetje Pieters Bos.

Info: E.Buning, 29-03-2024

 

19-12-1784: Verklaring over het wangedrag van Willem Kooren junior, zoon van Willem Kooren, molenaarsbaas van deze molen.

Bron:Stadsarchief Amsterdam Toegangsnummer 5075, inventaris 15512, pagina 950 e.v.

 

19-01-1830: De Middelburgsche Courant Bron: Koninklijke Bibliotheek, www.delpher.nl
"AMSTERDAM den 17 januarij. Donderdag heeft alhier het volgende ongeluk plaats gehad. George Stephan Schuppius Donker, oud 20 jaren, broodbakkers-knecht, voor zijnen meester eene boodschap aan den molen de Bok, aan het Blaauwboofd, zullende verrigten, liep, op den molen geklommen zijnde, de verkeerde deur uit, langs welke de wieken draaiden, en bekwam door eene der wieken zulk eenen geweldigen slag, dat de ongelukkige met verbrijzeld bekken en verdere hoofdbeenderen, van de stelling geworpen werd en dood ter aarde viel." 
Caroline Schaeffer, 16 mei 2021. 

07-01-1879: Leidsch Dagblad Bron: Koninklijke Bibliotheek, www.delpher.nl

De Bok verbrandde op 4 jan. 1879.

De fraaie molen 'de Bok' ging op 4 Januari 1879 verloren, de schade was zo groot dat men besloot hem af te breken.
Bron: Amsterdam omstreeks 1800; Informatie van Jerry Vondeling.


NB In "De Amsterdamsche Schans & de Buitensingel" vermeldt J. van Eck het jaartal 1874, dit moet een vergissing zijn. A. ten Bruggencate nam dit onjuiste jaartal over op zijn fiche.
Red.