trivia
Na 1919 werd hier de Gillis van Ledenberchstraat aangelegd. [Dat moet wat zuidwestelijker zijn. Red.]
-----

De foto is van Jacob Olie Jbz., gemaakt vanuit molen De Steur tussen 1861 en 1864. Beeldbank Amsterdam, afb.bestand 10019A000780.
Zie voor een uitgebreide beschrijving Tenbruggencatenummer 06491 w.
-----

Bij de tekening van Wijsmuller:
De Kattensloot, gezien van de Beltweg in westelijke richting naar het Westelijk Entrepôt, en de molens De Buis en Anna Magdalena (= De Juffer); geheel links De Windhond.
Bron: Beeldbank GAA.

NB De tekening die volgens het bijschrift in de Beeldbank De Buys en de Vrouwe Magdalena zou weergeven, komt in het boek van Van Eck ("De Amsterdamsche Schans en de Buitensingel", 1948) voor als voorstudie met het onderschrift dat het hier De Kat en De Star zou betreffen. Er is dus voorzichtigheid geboden bij het identificeren van de molens, met landmerken moet vastgesteld worden welke molens het nou precies zijn.
-----

Op de kaart van V.d. Stok (1881, op basis van een kadastrale kaart) komen van de 4 molens aan de Kattensloot nog 3 voor, de Vrouwe Anna Magdalena is dan al verdwenen. Op de tekening zijn er nog maar 2 over dus is die na 1881 gemaakt.
Uit de database leer ik dat De Kat in 1884 afgebroken is om in Leiden opnieuw opgebouwd te worden. Na 1884 waren er dus nog 2 molens over: De Star en De Buys.
Neem ik nu de kaart van V.d. Stok en een lineaal er opnieuw bij dan klopt dit met de twee schoorstenen op de achtergrond. De linkse moet dan die van De Dommekracht zijn (tussen 1876 en 1896) en de rechter van de Koolteerfabriek (op erf 't Schaap, 1860 tot in de 20e eeuw). De tekening is dan gemaakt tussen 1884 en 1896. De molen in de achtergrond tussen de schoorstenen moet De Windhond zijn die er tot 1896 stond. De grote hallen in het verlengde van de Kattensloot zijn die van het Westelijk Entrepot (sinds 1883??).
Gezien het verloop van de wallekant rechtsonder stond Wijsmuller op de Nassaukade, met de Kattenbrug (de dubbele ophaalbrug over de Kattensloot) links van hem en het bruggetje naar de Beltweg rechts.
Theo Bakker, 9/10 maart 2010.