bouwjaar
verdwenen
afgebroken
geschiedenis
De 17e-eeuwse aanduiding Boerenhai werd vervangen door Het Heiblok, mogelijk vanwege "den vooruitgang der beschaving of uit een welluidendheidsoogpunt."
Bron: "De molens van Amsterdam", G.J. Honig, 1929, blz. 127.

"Pieter Kuijper de Moole het heijblok" schreef zich op 18 december 1759 in bij de oprichting van een brandverzekeringscontract voor Amsterdamse molens.
Bron: Stadsarchief Amsterdam.

Testament van Claas Kuijper, houtzaagmolenaar van De Oude Visser, 22 juni 1763: Stadsarchief Amsterdam. Uit het testament blijkt dat Claas Kuijper voor de helft eigenaar was van Het Heiblok. Dit aandeel vermaakte hij aan zijn oudste zoon Pieter Kuijper, die de wederhelft reeds bezat.
Hij bezat ook molen De Oude Visser (Tenbruggencatenummer 13436), die vermaakte hij aan zijn zoon Claas Kuijper (junior).

Op 29 maart 1765 verkocht Pierre le Jeune, meester timmerman en eigenaar van De Hoop (dbnr. 1814), een stukje land aan Klaas en Pieter Kuijper, eigenaars van Het Heiblok.
Bron: Stadsarchief Amsterdam.

De op 31 december 1751 afgesloten onderlinge brand- en schadeverzekering werd per 26 februari 1768 geannuleerd, de reden wordt niet vermeld. Pieter Cuijper ondertekende de akte voor Het Heijblok.
Bron: Stadsarchief Amsterdam.

Claas Kuijper overleed op 13 september 1769. Zijn boedelinventaris van 13 december 1769: Stadsarchief Amsterdam. Hij bezat ook nog steeds de helft van Het Heiblok.

Boedelscheiding van Claas Kuijper, 9 juli 1771: Stadsarchief Amsterdam. Zoon Claas Kuijper junior nam het aandeel in De Oude Visser over. Zoon Pieter Kuijper nam het aandeel in Het Heiblok over.
Arjen Lobach, juli-aug. 2022.

Algemeen Handelsblad, 15 maart 1858:
"Gisteren middag heeft de metselaar Christoffel Lamboi, oud 21 jaren, wonende Zaagpad 145, het ongeluk gehad in den molen het Hijblok op den Buitensingel (Amsterdam), met zijne regterhand tusschen de zagen te geraken, ten gevolge waarvan hij naar het Binnen-Gasthuis is vervoerd, alwaar hem kort daarna die verbrijzelde hand is geamputeerd."
(Caroline Schaeffer, 2021)