- bouwjaar
-
onb.
- herbouwd
- 1957 / 1968
- bestemming
Verversing van de sloten van de Zaanse Schans
- afkomstig van
- omwentelingen
- eigendomshistorie
De Stichting De Zaanse Schans is eigenaar sinds 1968.
- geschiedenis
-
Deze molen is van oorsprong afkomstig uit Midwoud en daar gebouwd voor onderbemaling van een deel van het grote waterschap De Vier Noorder Koggen. Het stond ten noorden van Midwoud, bij het gehucht Broerdijk, even ten oosten van de spoorlijn Hoorn-Medemblik. Op deze plaats staat op een kaart uit 1879 al een molen aangegeven.
Al vóór 1929 was het poldertje met een ander poldertje samengevoegd tot de ongereglementeerde Gecombineerde polder welke bemalen werd door drie grote weidemolens. Deze molen was hiervan de noordelijke, de zuidelijke stond even ten noordwesten van Midwoud en de westelijke was al vóór 1929 door een elders geplaatste windmotor vervangen.
In 1947 werd voor de bemaling van het gebied een elektrisch gemaaltje gebouwd en als gevolg het zuidelijke molentje gesloopt. De windmotor is nog een tijd in gebruik gebleven en het noordelijke molentje is, na in verval te zijn geraakt, gekocht door dominee Verdonk te Benningbroek. Deze nazaat van de bekende Zaanse molenbouwer Hendrik Verdonk (degene die de waaierpomp écht bruikbaar maakte) liet hem eind 1957 afbreken en in het daaropvolgende jaar in de tuin van de pastorie te Benningbroek herbouwen.
Een aantal jaren later volgde overdracht aan de Stichting De Zaanse Schans. Deze liet het molentje in 1968 aan de Zaanse Schans herbouwen met als functie: het doorspoelen van de sloten in dit gebied. Voor dit doel dient "De Hadel" tot de dag van vandaag.
Constructie
Molenmaker Wagenmaker uit Oostwoud heeft indertijd de toen afgelegen molen volautomatisch werkend gemaakt. Op beide roeden is toen zelfzwichting aangebracht die via een doorboorde bovenas instelbaar en bedienbaar was. Ook is toen de oorspronkelijke staartconstructie bestaande uit een staartbalk met schoren door een ijzeren staartconstructie met houten windvaan vervangen. Deze staartconstructie was in principe overeenkomstig die van de ijzeren windmotoren en bestond eveneens uit twee vanen. De hoofdvaan stelde de molen op de wind en de haaks hierop staande kleinere zijvaan diende als stormbeveiliging. Bij te grote windsterkten draaide bij het bovenkot met wiekenkruis uit de wind waardoor de molen tot stilstand kwam.
Het onderwiel is afkomstig uit de voormalige specerijmolen Het Indisch Welvaren te Zaandam.